Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej z zakresu doradztwa zawodowego za I półrocze
Innowacja pedagogiczna programowo – metodyczna pt. „Gdy dorosnę…” skierowana jest do uczniów klas siódmych i ósmych naszej szkoły.
Liczba uczestników (uczniów biorących udział w realizacji innowacji):
- klasy: VIIa - 17, VIIb - 19, VIIc - 20, VIId – 19
- klasy: VIIIa - 20, VIIIb - 20
Razem: 115 uczniów
Czas trwania innowacji: cały rok szkolny 2023/2024.
Cel innowacji pedagogicznej: poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły w zakresie przygotowania uczniów klas siódmych i ósmych do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacji na rynku pracy i systemu edukacji. Zrealizowane zadania
- Stosowanie aktywizujących metod i różnorodnych form nauczania, m.in.:
- pogadanki, rozmowy, plakaty, filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne (wzbogacanie wiadomości i umiejętności pod hasłem „Przedsiębiorczość – kluczowa kompetencja na rynku pracy”);
- stosowanie TIK – technologii przetwarzających, gromadzących i przesyłających informacje w formie elektronicznej; - treningi z zastosowaniem telefonów, laptopów, komputerów, m.in. serfowanie po Facebooku: Ośrodek Rozwoju Edukacji - Doradztwo Zawodowe oraz Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych w celu wyszukiwania i wskazywania źródeł informacji na temat aktualnych trendów w zatrudnieniu;
- wyszukiwanie i wykonanie testów i ankiet do badania predyspozycji, zainteresowań i skłonności zawodowych; - opracowanie przez uczniów klas ósmych planu rozwoju zawodowego;
- wykonanie segregatorów: Kompetencje Miękkie, Kompetencje Twarde, Piramida Wartości;
- opracowanie broszur zawodoznawczych o zawodach i rynku pracy: Krzyżówki, Obrazki, Przysłowia, Rebusy, Wiersze, Zagadki;
- utworzenie z uczniami klas siódmych i ósmych gazetki ściennej;
- zorganizowanie, koordynowanie dla uczniów klas VI-VIII i udział w spotkaniach z przedstawicielami różnych zawodów, z lokalnymi przedsiębiorcami i absolwentami:
* kurator zawodowy z Sądu Rejonowego w Stalowej Woli;
* lekarz weterynarii z Gabinetu Weterynarii „Łapka”;
* radca prawny z kancelarii radcy prawnego;
* aspirant sztabowy z Komendy Powiatowej Policji w Stalowej Woli;
* kosmetyczka ze Studio Urody M w Stalowej Woli;
* absolwent naszej szkoły, student Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie oraz pracownik firmy Macro-System w Warszawie;
- zorganizowanie wycieczki zawodoznawczej do Cechu Rzemieślników i Przedsiębiorców w Stalowej Woli dla uczniów klas ósmych w celu poszerzenia wiedzy z zakresu przedsiębiorczości i biznesu, uzyskania praktycznych informacji ułatwiających odnalezienia się na rynku pracy;
- X 2023 zorganizowanie, koordynowanie dla uczniów klas II-VIII i udział w XV edycji Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery (OTK) 2023 pod hasłem: „Talent i praca – to się opłaca”, w ogólnopolskim działaniu mającym na celu inspirowanie ogólnopolskich i lokalnych inicjatyw na rzecz promocji i rozwoju doradztwa zawodowego (warsztaty i spotkania informacyjno – doradcze);
- XI 2023 zorganizowanie, koordynowanie dla uczniów klas II-VIII i udział w XVI edycji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości (Global Entrepreneurship Week) – międzynarodowym projekcie promującym świadomy rozwój, aktywną postawę wobec życia i podejmowanie inicjatyw biznesowych (warsztaty i spotkania informacyjno – doradcze, wycieczka). 2. Prowadzenie działalności informacyjno – doradczej, w tym gromadzenie, aktualizowanie, opracowywanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia osobom oraz innym zainteresowanym, w tym nauczycielom i rodzicom, m.in.:
- współpraca z instytucjami z obszaru edukacji i rynku pracy oraz wskazywanie aktualnych i rzetelnych merytorycznie źródeł informacji (informatory, publikacje, adresy internetowe);
- baza publikacji na stronie internetowej szkoły, w „Zakładce Doradztwa Zawodowego”, na szkolnej stronie internetowej na FB, na gazetce ściennej;
- przepływ informacji za pomocą dziennika i poczty elektronicznej, np. poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły w oparciu o nowe projekty, m.in.:
* dla matematyków klas V-VIII: Finansoaktywni MEN na projekt w obszarze finansów;
* dla wychowawców klas I-III: Przygody przedsiębiorczego Dżeka Program edukacyjny oparty na idei zawartej w książce Janusza Korczaka.
- Poradnictwo zawodowe i indywidualne doradztwo edukacyjno – zawodowe, m.in.:
- udzielanie indywidualnych porad oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów edukacyjno – zawodowych uczniom i ich rodzicom;
- zainteresowanie uczniów wolontariatem jako szansą na rozwój psychospołeczny, sposobem na zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych, a także kształtowanie poczucia wrażliwości społecznej, postawy służenia innym, otwartości na potrzeby lokalnego rynku.
- Udział nauczyciela w doskonaleniu zawodowym, m.in.:
- podnoszenie kompetencji podczas szkoleń, webinarów, konferencji;
- zgłębianie i uzupełnianie oraz dzielenie się z innymi zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
Efekty realizacji innowacji
- Efekty realizacji innowacji w wyniku podjętych przeze mnie działań:
- uzyskanie przeze mnie nowych doświadczeń, wzbogacenie swojej wiedzy i rozwinięcie osobowości; - poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły poprzez podniesienie jakości usług doradczych;
- rozwój kompetencji nauczycieli w zakresie orientacji (klasy I-VI) i doradztwa zawodowego (klasy VII-VIII); - zaspokojenie potrzeb uczniów przygotowujących się do podjęcia trafnego wyboru drogi edukacyjno – zawodowej; - wzbogacenie narzędzi do diagnozowania i edukacji uczniów, m.in. strony internetowe, testy, kwestionariusze, pomoce edukacyjne;
- zintegrowanie środowiska rodzinnego ze środowiskiem szkolnym - dostarczenie rzetelnej wiedzy na temat zawodoznawstwa uczniom, ich rodzeństwu i rodzicom/opiekunom.
- Efekty realizacji innowacji w wyniku podjętych przez uczniów działań:
- wskazywanie źródeł informacji edukacyjno – zawodowej;
- umiejętność przeprowadzenia bilansu swoich kompetencji indywidualnych, społecznych i zawodowych; - przygotowanie się do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacji na rynku pracy i systemu edukacji; - dopasowanie przez uczniów kompetencji i predyspozycji do zawodu;
- zdobycie przez uczniów narzędzi w postaci wiedzy do edukacji z zakresu doradztwa zawodowego.
Wnioski do pracy wIIpółroczu
- W drugim półroczu zadania z innowacji będą realizowane również w klasach siódmych i ósmych. - W klasie siódmej uczniowie będą starali się odpowiedzieć na pytanie: jaki jestem, w jaki sposób funkcjonuję w grupie oraz w jakiej sytuacji mogę korzystać z pomocy doradcy zawodowego.
- W klasie ósmej uczniowie spróbują pogłębić odpowiedź na pytanie: jak wykorzystać własne zasoby?, kim będę? jaką wybrać szkołę, zawód?
- Będą kontynuowane w/w zagadnienia i działania, w tym kierowanie, doradzanie, sugerowanie, pomaganie w wyborze takiej ścieżki edukacyjno - zawodowej, która zagwarantuje pełny rozwój osobowy uczniów, czyli samorealizację.
Uwagi nauczyciela:
W pierwszym półroczu zadaniem objęto zgodnie z planem innowacji uczniów klas siódmych i ósmych. W miarę potrzeb i dużego zainteresowania ze strony nauczycieli działania rozszerzono dla uczniów klas drugich i piątych. Wszyscy w/w uczniowie z dużym zaangażowaniem podejmowali zorganizowane i dodatkowe działania.
Szczegółowe informacje i zdjęcia z poszczególnych wydarzeń z I półrocza umieszczone są w Zakładce „Doradztwo Zawodowe” i na stronie Fb szkoły.
Bardzo dziękuję wszystkim Nauczycielom i Rodzicom naszych Uczniów, którzy włączyli się z dużym zaangażowaniem w działania na rzecz orientacji i doradztwa zawodowego, dzięki czemu poszerzyli ofertę edukacyjną szkoły w zakresie przygotowania uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Stalowa Wola, 16.01.2024 r. Koordynator WSDZ szkolny doradca zawodowy Renata Czernecka-Skrok