ul. Okulickiego 14
37-450 Stalowa Wola
+48 15 842 04 88
psp7@stalowa.pl

Nr konta bankowego do wpłat za obiady, duplikaty:
80 1020 4913 0000 9802 0117 6981
Nr konta Rada Rodziców:
53 9430 0006 0000 1469 2000 0001
KRS 0000145905
NIP 8651427241
REGON 000837465

Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej z zakresu doradztwa zawodowego za I półrocze 2023/2024

Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej z zakresu doradztwa zawodowego za I półrocze 

 

Innowacja pedagogiczna programowo – metodyczna pt. „Gdy dorosnę…” skierowana jest do uczniów klas  siódmych i ósmych naszej szkoły.  

Liczba uczestników (uczniów biorących udział w realizacji innowacji): 

- klasy: VIIa - 17, VIIb - 19, VIIc - 20, VIId – 19 

- klasy: VIIIa - 20, VIIIb - 20 

Razem: 115 uczniów 

Czas trwania innowacji: cały rok szkolny 2023/2024. 

Cel innowacji pedagogicznej: poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły w zakresie przygotowania uczniów klas siódmych  i ósmych do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych  i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacji na rynku pracy i systemu edukacji. Zrealizowane zadania 

  1. Stosowanie aktywizujących metod i różnorodnych form nauczania, m.in.: 

- pogadanki, rozmowy, plakaty, filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne (wzbogacanie wiadomości i umiejętności pod  hasłem „Przedsiębiorczość – kluczowa kompetencja na rynku pracy”); 

- stosowanie TIK – technologii przetwarzających, gromadzących i przesyłających informacje w formie elektronicznej; - treningi z zastosowaniem telefonów, laptopów, komputerów, m.in. serfowanie po Facebooku: Ośrodek Rozwoju Edukacji -  Doradztwo Zawodowe oraz Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych w celu wyszukiwania i wskazywania źródeł  informacji na temat aktualnych trendów w zatrudnieniu; 

- wyszukiwanie i wykonanie testów i ankiet do badania predyspozycji, zainteresowań i skłonności zawodowych; - opracowanie przez uczniów klas ósmych planu rozwoju zawodowego; 

- wykonanie segregatorów: Kompetencje Miękkie, Kompetencje Twarde, Piramida Wartości; 

- opracowanie broszur zawodoznawczych o zawodach i rynku pracy: Krzyżówki, Obrazki, Przysłowia, Rebusy, Wiersze,  Zagadki; 

- utworzenie z uczniami klas siódmych i ósmych gazetki ściennej; 

- zorganizowanie, koordynowanie dla uczniów klas VI-VIII i udział w spotkaniach z przedstawicielami różnych zawodów,  z lokalnymi przedsiębiorcami i absolwentami: 

* kurator zawodowy z Sądu Rejonowego w Stalowej Woli; 

* lekarz weterynarii z Gabinetu Weterynarii „Łapka”; 

* radca prawny z kancelarii radcy prawnego; 

* aspirant sztabowy z Komendy Powiatowej Policji w Stalowej Woli; 

* kosmetyczka ze Studio Urody M w Stalowej Woli; 

* absolwent naszej szkoły, student Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie oraz pracownik firmy Macro-System  w Warszawie; 

- zorganizowanie wycieczki zawodoznawczej do Cechu Rzemieślników i Przedsiębiorców w Stalowej Woli dla uczniów klas  ósmych w celu poszerzenia wiedzy z zakresu przedsiębiorczości i biznesu, uzyskania praktycznych informacji ułatwiających  odnalezienia się na rynku pracy; 

- X 2023 zorganizowanie, koordynowanie dla uczniów klas II-VIII i udział w XV edycji Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery  (OTK) 2023 pod hasłem: „Talent i praca – to się opłaca”, w ogólnopolskim działaniu mającym na celu inspirowanie  ogólnopolskich i lokalnych inicjatyw na rzecz promocji i rozwoju doradztwa zawodowego (warsztaty i spotkania informacyjno – doradcze); 

- XI 2023 zorganizowanie, koordynowanie dla uczniów klas II-VIII i udział w XVI edycji Światowego Tygodnia  Przedsiębiorczości (Global Entrepreneurship Week) – międzynarodowym projekcie promującym świadomy rozwój, aktywną  postawę wobec życia i podejmowanie inicjatyw biznesowych (warsztaty i spotkania informacyjno – doradcze, wycieczka). 2. Prowadzenie działalności informacyjno – doradczej, w tym gromadzenie, aktualizowanie, opracowywanie  i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia osobom oraz  innym zainteresowanym, w tym nauczycielom i rodzicom, m.in.: 

- współpraca z instytucjami z obszaru edukacji i rynku pracy oraz wskazywanie aktualnych i rzetelnych merytorycznie źródeł  informacji (informatory, publikacje, adresy internetowe); 

- baza publikacji na stronie internetowej szkoły, w „Zakładce Doradztwa Zawodowego”, na szkolnej stronie internetowej na  FB, na gazetce ściennej; 

- przepływ informacji za pomocą dziennika i poczty elektronicznej, np. poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły w oparciu  o nowe projekty, m.in.: 

* dla matematyków klas V-VIII: Finansoaktywni MEN na projekt w obszarze finansów; 

* dla wychowawców klas I-III: Przygody przedsiębiorczego Dżeka Program edukacyjny oparty na idei zawartej w książce  Janusza Korczaka. 

  1. Poradnictwo zawodowe i indywidualne doradztwo edukacyjno – zawodowe, m.in.: 

- udzielanie indywidualnych porad oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów edukacyjno – zawodowych uczniom i ich  rodzicom; 

- zainteresowanie uczniów wolontariatem jako szansą na rozwój psychospołeczny, sposobem na zdobywanie pierwszych  doświadczeń zawodowych, a także kształtowanie poczucia wrażliwości społecznej, postawy służenia innym, otwartości na  potrzeby lokalnego rynku.

  1. Udział nauczyciela w doskonaleniu zawodowym, m.in.: 

- podnoszenie kompetencji podczas szkoleń, webinarów, konferencji; 

- zgłębianie i uzupełnianie oraz dzielenie się z innymi zdobytą wiedzą i umiejętnościami. 

Efekty realizacji innowacji 

  1. Efekty realizacji innowacji w wyniku podjętych przeze mnie działań: 

- uzyskanie przeze mnie nowych doświadczeń, wzbogacenie swojej wiedzy i rozwinięcie osobowości; - poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły poprzez podniesienie jakości usług doradczych; 

- rozwój kompetencji nauczycieli w zakresie orientacji (klasy I-VI) i doradztwa zawodowego (klasy VII-VIII); - zaspokojenie potrzeb uczniów przygotowujących się do podjęcia trafnego wyboru drogi edukacyjno – zawodowej; - wzbogacenie narzędzi do diagnozowania i edukacji uczniów, m.in. strony internetowe, testy, kwestionariusze, pomoce  edukacyjne; 

- zintegrowanie środowiska rodzinnego ze środowiskiem szkolnym - dostarczenie rzetelnej wiedzy na temat zawodoznawstwa  uczniom, ich rodzeństwu i rodzicom/opiekunom. 

  1. Efekty realizacji innowacji w wyniku podjętych przez uczniów działań: 

- wskazywanie źródeł informacji edukacyjno – zawodowej; 

- umiejętność przeprowadzenia bilansu swoich kompetencji indywidualnych, społecznych i zawodowych; - przygotowanie się do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych  i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacji na rynku pracy i systemu edukacji; - dopasowanie przez uczniów kompetencji i predyspozycji do zawodu; 

- zdobycie przez uczniów narzędzi w postaci wiedzy do edukacji z zakresu doradztwa zawodowego. 

Wnioski do pracy wIIpółroczu 

- W drugim półroczu zadania z innowacji będą realizowane również w klasach siódmych i ósmych. - W klasie siódmej uczniowie będą starali się odpowiedzieć na pytanie: jaki jestem, w jaki sposób funkcjonuję w grupie oraz  w jakiej sytuacji mogę korzystać z pomocy doradcy zawodowego. 

- W klasie ósmej uczniowie spróbują pogłębić odpowiedź na pytanie: jak wykorzystać własne zasoby?, kim będę? jaką wybrać  szkołę, zawód? 

- Będą kontynuowane w/w zagadnienia i działania, w tym kierowanie, doradzanie, sugerowanie, pomaganie w wyborze takiej  ścieżki edukacyjno - zawodowej, która zagwarantuje pełny rozwój osobowy uczniów, czyli samorealizację. 

Uwagi nauczyciela: 

W pierwszym półroczu zadaniem objęto zgodnie z planem innowacji uczniów klas siódmych i ósmych. W miarę potrzeb  i dużego zainteresowania ze strony nauczycieli działania rozszerzono dla uczniów klas drugich i piątych. Wszyscy  w/w uczniowie z dużym zaangażowaniem podejmowali zorganizowane i dodatkowe działania. 

Szczegółowe informacje i zdjęcia z poszczególnych wydarzeń z I półrocza umieszczone są w Zakładce „Doradztwo Zawodowe” i na stronie Fb szkoły. 

Bardzo dziękuję wszystkim Nauczycielom i Rodzicom naszych Uczniów, którzy włączyli się z dużym zaangażowaniem w działania na rzecz orientacji i doradztwa zawodowego, dzięki czemu poszerzyli ofertę edukacyjną szkoły w zakresie przygotowania uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych.  

Stalowa Wola, 16.01.2024 r. Koordynator WSDZ  szkolny doradca zawodowy  Renata Czernecka-Skrok

Jasełka 2024
Zdjęcia zostały wykonane aparatem zakupionym w ramach programu Laboratoria Przyszłości przez Kingę...
2B i 3B w wiosce św. Mikołaja 2024
Klasy 2b i 3b wybrały się na wycieczkę do Doboszówki w Kalennem, aby odwiedzić wioskę św. Mikołaja.
Integracyjny turniej sportowy - XII 2024
3 grudnia 2024r. na całym świecie obchodzony jest DZIEŃ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Akademia z okazji Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnościami pod hasłem „Dobrze, że jesteście”
Dnia 10 grudnia 2024 roku w naszej szkole wspólnie z uczniami i wychowawcami klas integracyjnych...
Mikołajki 2024
Galeria do zobaczenia poniżej.
Mikołajki na sportowo 2024
5 grudnia na sali gimnastycznej odbył się MIKOŁAJKOWY MECZ PIŁKI NOŻNEJ
Podsumowanie XVII edycji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości’ 2024 pod hasłem „Przedsiębiorczość dla każdego”
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości organizowany jest od 2008 roku, corocznie jest obchodzony...
Coraz bliżej Finał Olimpiady Historycznej Juniorów 2024
Z radością informuję, że uczeń naszej szkoły z klasy 8C Filip Magdziak awansował do kolejnego...
Udział doradcy zawodowego w Konferencji nt. Planowania kariery zawodowej ucznia – absolwenta szkoły podstawowej
Na zaproszenie Starosty Powiatu Tarnobrzeskiego i Dyrektora Zespołu Szkół im. porucznika Józefa...
Andrzejkowy turniej gier i zabaw 2024
28 listopada na sali gimnastycznej odbył się Andrzejkowy turniej gier i zabaw ruchowych.
Promujemy mediacje w szkole
Nasze mediatorki, w celu promowania idei mediacji, odwiedzają klasy, aby przedstawić uczniom tę...