Pedagog specjalny ułatwia dzieciom z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego lub trudnościami na tle społeczno – środowiskowym, odnalezienie się w grupie, przyswajanie wiedzy, asymilację w warunkach szkolnych, akceptację siebie. Diagnozuje problemy i podejmuje działania, które dany problem mogą niwelować. Współpracuje z psychologiem, poradnią psychologiczo – pedagogiczną, nauczycielami, rodzicami uczniów i z samym uczniem.
Pedagog specjalny realizuje następujące zadania:
1. Współpracuje z zespołem mającym opracować dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU.
2. Współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, ale także innymi specjalistami zatrudnionymi w szkole i placówkach wspierających uczniów oraz rodzicami i uczniami.
W ramach tej współpracy rekomenduje:
- dyrektorowi działania w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły,
- diagnozuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji i uzdolnień uczniów, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych w tym funkcjonowaniu uczniów, barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.
3. Wspiera nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, a także ich mocnych stron.
4. Udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom, rodzicom, a także nauczycielom.
5. Współpracuje z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i jego rodziny, w tym:
- poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz poradniami specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- pracownikiem socjalnym,
- asystentem rodziny,
- kuratorem sądowym i innymi.