„Aby zrozumieć autyzm lub inne zaburzenie rozwojowe, trzeba przyglądać się żywym osobom, a nie stereotypom. Wychowawcy o największym doświadczeniu mówią: „Aby dotrzeć do autystycznego dziecka, trzeba się nauczyć patrzeć na świat jego oczyma” /Hart
/
Dziecko z autyzmem w szkole z oddziałami integracyjnymi
W ostatnich latach obserwuje się stały wzrost liczby dzieci dotkniętych autyzmem. Coraz częściej też uczniowie z autyzmem uczą się nie tylko w warunkach klas integracyjnych, ale też w szkołach ogólnodostępnych. Zaspokojenie potrzeb edukacyjnych i rozwojowych ucznia z autyzmem może nie być łatwe z uwagi na charakter funkcjonowania ucznia i jego szczególne predyspozycje.
Charakterystyka autyzmu
Autyzm jest schorzeniem obejmującym szereg objawów i należy do całościowych zaburzeń rozwoju, charakteryzujących się opóźnieniem lub nieprawidłowościami w zakresie rozwoju relacji społecznych, zachowania, komunikacji oraz funkcji poznawczych.
Geneza autyzmu nie została do końca poznana. W początkach badań nad tym schorzeniem przeważały poglądy o jego psychogennym pochodzeniu. Obecnie uznaje się, że schorzenie to jest uwarunkowane wieloczynnikowo. Na ujawnienie się tego schorzenia wpływają przypuszczalnie uwarunkowania genetyczne i czynniki środowiskowe. Wiele badań przemawia za tym, że przyczyną autyzmu dziecięcego jest organiczne uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego.
Metody pracy z uczniem z autyzmem
W codziennej pracy nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem z autyzmem niezmiernie ważne jest przestrzeganie trzech podstawowych zasad terapii:
- przygotowania rodziców do pracy z dzieckiem poprzez wyjaśnienie im zachowań dziecka,
- rozszerzenia form kontaktu z dzieckiem, przede wszystkim kontaktu fizycznego,
- stymulacji dziecka do kontaktów społecznych.
W nawiązaniu do powyższych wskazówek w pracy z dziećmi z autyzmem najczęściej stosowane są następujące metody terapii:
- Metoda Behawioralna, wsparta teorią poznania społecznego i terapią rodzin. Główną podstawą terapii behawioralnej stanowią ogólne prawa uczenia się. W edukacji dziecka z autyzmem należy trzymać się podstawowych reguł behawioralnych:
- jeżeli chcemy, żeby zachowania występowały częściej, powinniśmy je systematycznie wzmacniać.
Są dwa rodzaje wzmocnień: pozytywne i negatywne. W pracy z dzieckiem stosujemy prawie zawsze wzmocnienia pozytywne. Można wyróżnić cztery rodzaje wzmocnień: pierwotne np.: jedzenie i picie; wtórne np.: pieniądze, żetony; socjalne np.: pochwały, uściski; stymulujące np.: zabawki. Wzmocnienie powinno być stosowane, gdy dziecko zachowa się dobrze, bezpośrednio po tym, gdy się tak zachowa oraz w sposób wyraźny.
- b) zachowanie niepożądane nie powinno być wzmacniane,
- c) pojawienie się trudnego zachowania nie jest niebezpieczne, jeśli tylko nie jest wzmacniane.
- Metoda Dobrego Startu – składają się na nią 3 elementy: element słuchowy (piosenka lub wiersz), element wzrokowy (wzory graficzne) i element motoryczny (wykonywanie ruchów w czasie odtwarzania wzorów graficznych, połączonych z rytmem piosenki lub wiersza). Celem metody jest jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, motorycznych, a także kształtowanie lateralizacji oraz orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Funkcje te leżą u podstaw złożonych czynności czytania i pisania. Metoda Dobrego Startu kształci także zdolność rozumienia i posługiwania się symbolami abstrakcyjnymi, ułatwia nawiązanie kontaktów społecznych i uczy współdziałania dzieci, mających trudności w przystosowaniu społecznym lub zaburzonych emocjonalnie.
- Arteterapia – jest terapią poprzez sztukę. Dziecko za pomocą różnych technik plastycznych ma możliwość symbolicznie wyrazić trudne przeżycia, doświadczenia, emocje. Arteterapia wyzwala aktywność twórczą, wyrównuje braki ograniczenia psychofizyczne, a jednocześnie obniża napięcie i pomaga nazwać problem.
- Muzykoterapia – wykorzystuje terapeutyczny wpływ muzyki na rozwój dziecka z autyzmem. Muzyka daje możliwość odbioru miłych i przyjemnych doznań, pobudza do działania lub skłania do skupienia, pomaga w nawiązaniu kontaktu z innymi ludźmi.
- Pedagogika zabawy - W celu wspomagania rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka, wzbogacania jego doświadczeń, rozwoju jego nowych umiejętności stosuje się metody pedagogiki zabawy w formie:
- pląsów, korowodów, tańców,
- zabaw ruchowych,
- zajęć ze słowem i piosenką.
Zajęcia prowadzone w oparciu o tę metodę stanowią dla dziecka okazję do radości oraz przyjemnego spędzania czasu.
- Metoda Integracji Sensorycznej – metoda oparta na poprawie jakości przesyłania i organizacji informacji odbieranych przez różne zmysły. Jej głównym celem jest dostarczenie dziecku podczas zabawy ruchowej kontrolowanej ilości bodźców docierających do niego z otoczenia, jak i jego ciała.
- Metoda czytania prof. Jadwigi Cieszyńskiej - jest metodą syntetyczną, sylabową z elementami czytania globalnego. Wyrazom zawsze nadawane jest znaczenie, które ułatwia dziecku proces zapamiętania materiału i przyspiesza naukę czytania. Bardzo istotne znaczenie ma fakt, że praca tą metodą przybiera formę zabawy, w której maksymalnie wykorzystywana jest cała aktywność dziecka. Taka wszechstronna stymulacja sprzyja ogólnemu rozwojowi języka i pozwala na szybkie opanowanie czytania ze zrozumieniem.
8.Terapia ręki - ma na celu usprawnianie tych funkcji percepcyjno – motorycznych, dzięki którym dziecko osiągnie optymalny poziom w zakresie samoobsługi oraz doskonalenie sprawności manualnej i grafomotoryki. Do innych celów terapii ręki zalicza się także:
- poprawę umiejętności chwytu,
- wypracowanie zdolności skupienia uwagi i patrzenia,
- wzmacnianie koncentracji,
- poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- przekraczanie linii środka ciała.
- Współpraca z rodziną
Integracyjne oddziaływania szkoły, aby były skuteczne, muszą być zharmonizowane z oddziaływaniami środowiska rodzinnego, stąd w pracy pedagogicznej szczególne znaczenie ma współpraca z rodzicami wychowanków.
Systematyczna, planowana współpraca rodziców ze szkołą jest jednym z czynników wpływających na osiągnięcia szkolne dziecka z autyzmem, na jego prawidłowe funkcjonowanie w klasie oraz w środowisku szkoły integracyjnej.
Współpraca ta szczególnie jest konieczna przy tworzeniu całościowego planu nauczania i kierowania pracą dziecka, gdyż to rodzice są osobami najlepiej poinformowanymi o tym, jakie metody są w wypadku ich dziecka najbardziej skuteczne. Rozsądnie jest ująć jak najwięcej tych szczegółów planując pracę z dzieckiem z autyzmem, tak by można było monitorować jego postępy w poszczególnych latach pracy. Poza tym warto w takim planie uwzględnić również porady poszczególnych specjalistów przekazane przez rodziców w zakresie postępowania z dziećmi z autyzmem. Poprzez tą ścisłą współpracę także rodzice uczą się – często przy pomocy terapeutów i pedagogów lepszego rozumienia swoich dzieci i adekwatnego reagowania na ich potrzeby.
Działalność edukacyjna szkoły integracyjnej opiera się także na indywidualnych programach edukacyjnych, ustalanych dla każdego ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania i zawierających realne, szczegółowe cele, zadania i treści, mieszczące się w sferze najbliższego rozwoju ucznia. Takie programy wykorzystywane do pracy edukacyjno- rewalidacyjnej winny być opracowane przez zespół wszystkich nauczycieli pracujących z danym dzieckiem. W skład takiego zespołu wchodzą oprócz nauczycieli także inne osoby, nauczyciele prowadzący zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, terapeutyczne, logopedyczne, rewalidacyjne, a także psycholog i pedagog szkolny oraz nauczyciele współorganizujący proces edukacyjny. Zespół ten zobowiązany jest do ścisłej współpracy, polegającej na rzetelnej i kompetentnej wymianie informacji, wspólnym zaprogramowaniu oraz konsekwentnym realizowaniu ustaleń dotyczących edukacji i wychowania.
Szkoła Promująca Zdrowie
Urszula Szkutnik
Linki do filmów edukacyjnych dotyczących tematyki autyzmu u dzieci i młodzieży:
- Amazing things happen: https://www.youtube.com/watch?v=QLv-dvLCgAg
- Jedno pytanie, które zmieni Twoje myślenie : https://www.youtube.com/watch?v=GjBNT1u9ph8
- Świat oczami dzieci w spektrum autyzmu: https://www.google.com/search?q=%C5%9Bwiat+oczami+dzieci+w+spektrum+autyzmu+film+edukacyjny+dla+dzieci&ei=bYAfZLD5PNL3qwHEo4EY&oq=%C5%9Awiat+oczami+dzieci+w+spektrum+autyzmu+film&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQARgBMgUIIRCgATIFCCEQoAEyBQghEKABMgUIIRCgAToKCAAQRxDWBBCwAzoGCAAQFhAeOgcIIRCgARAKSgQIQRgAUOwzWKJKYPNfaAFwAXgBgAHrBIgBoQqSAQsyLjEuMC4xLjAuMZgBAKABAcgBCMABAQ&sclient=gws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:6bea7367,vid:7y7v_ePzMcE