Zdalne nauczanie to nowość w systemie oświaty. Uczniom w różnym stopniu i tempie udaje się przystosować do nauczania w tej formie. Często problemem są odpowiednie warunki do pracy, ale też brak systematyczności i odpowiedniej motywacji do przyswajania wiedzy, odrabiania zadań domowych. Bywa, że tradycyjne i sprawdzone zasady pracy ucznia na lekcjach przestają już obowiązywać.
Można jednak starać się pomóc dziecku przy budowaniu motywacji do zdalnej nauki.
Nauczycielu:
- lekcja zdalnego nauczania to dla ucznia szansa spotkania przyjaciół, zobaczenia się z nimi choćby online. Uczniowie nie mają teraz możliwości wspólnych spotkań i brakuje im widoku i wiadomości od kolegów i koleżanek. Dzięki spotkaniu wirtualnemu uczniowie mogą nadal czuć się częścią klasy, wyjść poza życie codzienne w zamkniętym domu,
- zachęcaj ucznia do budowania stałych nawyków- zwracaj uwagę na systematyczne wykonywanie prac, nie odkładanie ich na później,
- doceniaj dobre praktyki- pochwal, gdy uczniowie wykonują dobrze i w terminie polecenia. Jeśli inni zobaczą, że ich koledzy to robią, to zachęcą się do pozytywnej praktyki,
- chwal- ilekroć widzisz postęp, zauważ go i doceniaj, bez względu na to, czy jest on mały czy duży.
Rodzicu:
- pobudzaj aktywność swojego dziecka i staraj ukierunkowywać ją na osiąganie zamierzonych wyników. W kształceniu na odległość motywacja Waszych dzieci może ulec osłabieniu, bo osoby, tj: nauczyciele, które ją na co dzień napędzały, nie są bezpośrednio obecne w ich życiu.
-systematycznie kontroluj obecność dziecka na lekcjach, jego oceny i zachęcaj do bieżącej poprawy i uzupełniania braków w zadaniach domowych i pracach na lekcji,
- wszelkie niepowodzenia swojego dziecka traktuj jak punkt wyjścia do dalszej pracy , a nie porażkę nie do pokonania,
- wątpliwości dotyczące edukacji swojego dziecka, jego postępów w nauce, wyjaśniaj na bieżąco z nauczycielem przedmiotu lub wychowawcą. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych emocji Tobie i zaoszczędzić stresu Twojemu dziecku.
Pamiętajmy:
Stałe zachęcanie uczniów do systematycznej pracy i aktywności, dostrzeganie ich mocnych stron i potencjału, znacząco wpływa na ich pozytywny obraz siebie, pozwala doceniać swoje możliwości, motywuje do pracy i pokonywania ewentualnych porażek, które zdarzają się niekiedy w trakcie procesu edukacyjnego.
Opracowała: Alina Szymaszek- Dymek
Pedagog szkolny
Bibliografia:
- edunews. pl,
- epedagogika. pl