1. Balonowo
Maluchy uwielbiają balony – to nie ulega wątpliwości. Dlatego można z powodzeniem wykorzystać je podczas zabaw na dworze.
Wyjdźmy na świeże powietrze z kilkoma balonami. Na początku nadmuchajmy 1 lub 2 i pozwólmy dziecku pobawić się nimi. Pozostałe możemy wypełniać czymś innym, np. wodą lub piaskiem. Niech maluch ich dotyka, potrząsa nimi, rzuca (dziecko zapewne będzie miało najwięcej radości, gdy pęknie balon z wodą). Może też sam je wypełnić jakimś drobnym materiałem, np. kamyczkami.
2. Poszukiwacze skarbów
To idealna zabawa dla starszych dzieci. Rozwija wyobraźnię, uczy logicznego myślenia, czytania map oraz zwracania uwagi na szczegóły.
Jak grać? Najprostszą wersją jest przygotowanie mapy, na początek łatwej. Następnie należy ofiarować ją dziecku i dać mu czas na odnalezienie drogocennego skarbu (może to być pudełko z łakociami, bilet do kina na fantastyczną bajkę lub niewielka zabawka). Oczywiście wcześniej ukryjmy skarb w bezpiecznym miejscu. Jeśli bawimy się na własnym podwórku, nie musimy się martwić, że skarb dostanie się w niepowołane ręce. Jednak w sytuacji, gdy bawimy się przed blokiem, ukryjmy go w miejscu, do którego nie mają łatwego dostępu inne dzieci, np. w dziupli.
Z czasem można podnosić poziom trudności. Aby zdobyć wskazówkę, dziecko będzie musiało wykonać jakieś zadanie, np. obiec 2 razy ławkę lub dać całusa mamie.
3. Wyścigi
Nawet małe dzieci wykazują pewną chęć rywalizacji. Dlatego można od czasu do czasu urządzić zawody biegowe. Jeśli jesteśmy rodzicami jedynaka, sami stańmy na starcie. Metą niech będzie najbliższe drzewo lub ławka. Dla starszych dzieci trasa może być dłuższa. Oczywiście pozwólmy dziecku od czasu do czasu wygrać – maluch też chce poczuć, że jest w czymś najlepszy.
4. Kocykowy twister
To prosta rodzinna zabawa. Na trawie rozłóżcie kocyk. Zadaniem uczestników jest zmieszczenie się na nim. Kiedy to się uda, wszyscy powinni wstać. Następnie składamy kocyk na pół. Uczestnicy znów muszą się na niego dostać. Później można ponownie złożyć kocyk i sprawdzić, czy tym razem też się uda. Uwaga! Wszystkie pozy i chwyty dozwolone. Można jednak na początku gry ustalić, że uznane będą tylko pozycje leżące lub siedzące.
5. Puszczanie latawca
Dmuchawce, latawce, wiatr... Puszczanie latawców to tak inspirujące zajęcie, że układane są o nim piosenki. Dlaczego nie zaproponować tej zabawy dzieciom?
Nie trzeba wydawać na nią majątku, bo latawiec można zrobić wraz z dzieckiem. Przy tej okazji pociecha nauczy się zasad konstrukcji i rozwinie swoje zdolności manualne. Jedyne, czego będziemy potrzebować to klej, arkusz papieru, drewniane listewki, sznurek, taśma klejąca, nóż, piłka, nożyczki, farby bądź flamastry i... odrobina cierpliwości. Po zrobieniu latawca warto wybrać się na pobliskie wzgórze i tam spróbować swoich sił.
Beata Niemczyk
Izabella Madej
ŻEGNAMY PRZEDSZKOLE
1. Posłuchajcie wierszy „ Bezpieczne opalanie” Barbary Szelągowskiej i „ Wakacyjne rady”
Wiery Bodalskiej.
„ Bezpieczne opalanie”
Choć na plaży piasek parzy.
My się słońca nie boimy
Bo nas chroni krem z filtrami.
Smarujemy się nim sami!
Bo mam czapkę taką z daszkiem,
A siostrzyczka ma kapelusz.
Na wakacjach – to wam powiem
Trzeba także dbać o zdrowie!
„ Wakacyjne rady”
Głowa nie jest od parady Urządzamy grzybobranie.
służyć ci musi dalej. Jaka rada stąd wynika?
Dbaj więc o nią i osłaniaj, Gdy jakiegoś grzyba nie znasz,
kiedy słońce pali. Nie wkładaj go do koszyka.
Płynie w rzece woda, Biegać boso- przyjemnie
chłodna, bystra, czysta. Ale ważna rada
Tylko przy dorosłych Idąc na wycieczkę
z kąpieli korzystaj. Dobre buty wkładaj!
Jagody nieznane Coś tam pełza w trawie.
gdy zobaczysz w borze, Wąż? A może żmija?
Nie zrywaj! Nie zjadaj! I węża, i żmiję
Bo zatruć się możesz. z daleka omijaj!
2. Zabawa dydaktyczna „Dlaczego?”.
Pamiętajcie o swoim bezpieczeństwie podczas wakacji. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Dlaczego należy osłaniać głowę przed słońcem?
- Dlaczego podczas burzy nie wolno chować się pod wysokie drzewa?
- Dlaczego wolno się kąpać tylko w obecności osób dorosłych?
- Dlaczego nie wolno zbierać grzybów, których się nie zna?
- Dlaczego należy unikać kontaktu z wężem i żmiją?
- Dlaczego nie wolno bawić się nieznanymi przedmiotami?
3. Co kojarzy się wam z wakacjami? – zapraszamy do rozwiązania zagadek.
Jakie to na drzewie Duża i dmuchana
dojrzewają przysmaki, Bardzo kolorowa.
które lubią jeść Hop! Do góry lubi latać
dzieci, dorosli i szpaki? /czereśnie/ to piłka…. /plażowa/
Babcia pestki z nich wydłubie Zamek z piasku z nią zbudujesz,
i sok słodki z nich wyciśnie, chociaż cała plastikowa.
Albo kompot ugotuje Po zabawie- obok grabek
lub do ciasta doda…. /wiśnie/ w wiaderku się chowa. / łopatka/
Mnóstwo w niej witamin Wody wcale się nie boi;
i kształt ma kuleczki. lubi pływać po jeziorze.
Najsmaczniejszy i najzdrowszy Ale są potrzebne wiosła,
sok z czarnej… /porzeczki/ by nas fala lepiej niosła./ łódka/
Gdy tylko lato się zaczyna,
na krzaku dojrzewa…. /malina/
4. Zabawa ruchowa „Co będzimy robić podczas wakacji?” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych przed opalaniem.
• Dzieci nasladują smarowanie kremem różnych części ciała – przygotowywanie się do opalania.
• Ćwiczenia równowagi „ Jaka jest woda?” – dzieci naśladują sprawdzanie na zmianę prawa i lewą nogą temperatury wody w rzece, uderzając palcami stopy przed sobą, a potem szybko dostawiają nogę do drugiej nogi.
• Ćwiczenie nóg „ Wbiegamy do wody!” – dzieci biegają do przodu i do tyłu z wysokim unoszeniem kolan.
• Podskoki „Zanurzamy się w wodzie!”- dzieci wykonują obunóż w miejscu kilka sprężystych podskoków, a potem przysiad podparty.
• Ćwiczenia tłułowia „ Łódki na falch.” – Dzieci siadają skrzyżnie, wykonuja małe skłony boczne z jednej strony na drugą- łódki kołyszą się na małych falach a następnie uderzają rękami z boku o podłogę, nasladują głosem uderzanie fal o burtę łódki: „chlup, chlup!”.
• Marsz po kole z rymowanką- dzieci maszerują po kole mówiąc tekst: „ Wakacje, wakacje naprzygody czas!” - dzieci klaszczą w dłonie. Przy słowach : „Powita nas łąka, pole oraz las. – maszerują machając reką nad głową.
5. „Wspominamy”- zabawa słownikowa. Dokończcie głośno zdania :
W oddziale przedszkolnym lubiłem/ lubiłam gdy,….
W grupie rówieśników czułem się/ czułam się …..
Najlepiej wspominać będę ……
Narysujcie wasze najlepsze wspomnienie z pbytu w oddziale przedszkolnym.
6. Zapraszamy do wykonania kart pracy w „Tropicielach- Karty 4”- 32, a w „Tropicielach- Piszę i liczę” strony 78,79 i 80.
Izabella Madej i Beata Niemczyk.