SZANUJMY KSIĄŻKI
- Drogie dzieci posłuchajcie wiersza, który możecie odtworzyć na platformie YouTube:
„Smutna książeczka”
Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jedna książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.
- Przypomnijmy sobie zasady korzystania z książek, poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania związane z wierszem:
- Dlaczego w tej książce są zagięte kartki?
- Jak można zaznaczyć , w którym miejscu skończyliśmy czytać?
- Czy książkę należy szanować? W jaki sposób?
- Co możemy zrobić, by naprawić zniszczone książki?
„Książki, książeczki”- zabawa dydaktyczna. Zapraszamy was do przeglądnięcia waszych biblioteczek z książkami dla dzieci, które są w waszych domach. Posegregujcie je odpowiednio pamiętając o tym, że mamy różne rodzaje książek:
- audiobooki;
- książki z bajkami;
- encyklopedie;
- atlasy;
- książki kucharskie;
- książki - podręczniki do nauki;
- słowniki.
Możecie poprosić swoich rodziców, aby pomogli wam naprawić zniszczone książki
np. możecie wyprostować zagięte kartki, skleić podarte okładki, obłożyć zniszczone książki.
- „ Ilustratorzy”- zabawa plastyczna. Wybierzcie swoją ulubioną książeczkę, spróbujcie przeczytać tytuł, imię i nazwisko jej autora. Narysujcie ilustrację przedstawiającą najciekawszą waszym zdaniem przygodę, o jakiej przeczytaliście w waszej książeczce.
- Zachęcamy was do częstego sięgania po książeczki z zakresu literatury dziecięcej. Poznajcie zalety czytania książek:
- rozwijają wyobraźnię, logiczne myślenie
- dostarczają wiedzy
- uczą poprawnego języka, poszerzają zasób słów
- ćwiczą koncentrację
- są znakomitą rozrywką, ucieczką od nudy, telewizora, laptopa, telefonu.
- Przygotujcie do ćwiczeń nowe książeczki z serii „ Tropiciele”- karty 4, i wykonajcie
w nich zadania z numerem 1, 2, 3 i 4 opatrzone tematem „ Jak powstaje książka?”.
W „Tropicielach - Piszę i liczę” zróbcie ćwiczenia na str. 65 i 66. - Zapraszamy was wspólnie z rodzicami do rozwiązania „bajkowych zagadek”.
Oto pierwsza bajkowa zagadka:
Las, pagórek, rzeczka.
Przez las idzie ścieżką wesoła dzieweczka.
Wilk skrył się za górką i oczami błyska.
Ach, strzeż się, dziewczynko,
Groźnego wilczyska. „Czerwony Kapturek”
Wykluło się z jajka spojrzało w toń wody
i zapłakało z powodu urody.
Za kaczą mamą powędrowało,
Nad swą brzydotą ubolewało. „Brzydkie kaczątko”
Jest taki kotek w krainie bajek
co chodzi w butach i pali faję.
Kapelusz z piórem nosi na głowie.
Niejedną bajkę dzieciom opowie. „Kot w butach”
Siedem krasnoludków w kopalni pracuje,
A w ich domku królewna obiad im gotuje.
Przyjdą tu kiedyś królewscy rycerze,
Królewicz dziewczynę na zamek zabierze. „Królewna Śnieżka”
Chłopczyk i dziewczynka zabłądzili nocą.
Patrzą, okienka wśród lasu migocą.
- Domek z piernika!
- Wejdźmy do środka!
Ach, czy nic złego dzieci nie spotka? „Jaś i Małgosia”
Izabella Madej i Beata Niemczyk