Strona główna

O szkole

Dla Rodzica

Dla Ucznia

Dla Nauczyciela

Nabór 2024/2025

RODO

BIP

Nauka zdalna

EPUAP

FB - PSP7

Dostępna Szkoła

Jadłospis

FB - Biblioteka Szkolna

Klub Szkół

Aktywna tablica

Laboratoria Przyszłości

Szkoła Promująca Zdrowie

Nauka zdalna

Skontaktuj się z nami

Publiczna Szkoła Podstawowa

z Oddziałami Integracyjnymi nr 7

im. Mikołaja Kopernika 

ul. Okulickiego 14
37-450 Stalowa Wola


+48 15 842 04 88

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


NIP: 8651427241
REGON: 000837465 
KRS: 0000145905

Nr konta bankowego do wpłat za obiady, duplikaty:

80 1020 4913 0000 9802 0117 6981

Nr konta Rada Rodziców:

53 9430 0006 0000 1469 2000 0001

 

Plan lekcji

E-dziennik

Logowanie Office

Logowanie do Chmury Microsoft Office (365):

http://portal.office.com

Mam problem z MS Teams (zobacz pomoc)

Zdjęcia

photo gallery

Otwórz menu

ZABAWY RUCHOWE

Poszukiwacze skarbu

 

Nic tak nie motywuje, jak rozwiązywanie zadań i zagadek, by dotrzeć do okrytego tajemnicą skarbu. Możecie narysować normalnie lub eksperymentalnie mapę, dodać kilka zadań specjalnych, typu: zrób 10 przysiadów, zakręć się 3 razy, podskocz 7 razy do góry itp. lub pochować kilka kartek z podpowiedziami takimi jak „sprawdź pod łóżkiem”, „szukaj za kanapą”, „zajrzyj do lodówki” itp. by dziecko nareszcie odnalazło skarb! A co będzie poszukiwaną nagrodą zależy już tylko od Was!

 

Balonowy tenis

Gra w piłkę w domu nie jest do końca bezpieczna. Ja w tym roku straciłam w ten sposób kilka kubków i ulubioną bombkę choinkową. Dlatego z odbijaniem piłki poczekamy, aż pogoda się poprawi, a tymczasem w domu gramy balonem. A zamiast rakietek używamy papierowych talerzy przyklejonych do drewnianych łyżek! W ten sposób rozgrywamy punktowane mecze! I skończył się problem potłuczonych naczyń!

Rzucamy do celu

Prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety. A jeśli chcecie ubarwić, zabawę, zrobić coś kreatywnego, ciekawego i ładnego, sprawdźcie pomysł na grę zręcznościową z papierowych talerzyków i rolki po papierze. 

Ćwiczenia dydaktyczne

 

Kto ty jesteś?

1.Zapraszamy rodziców do odczytania lub opowiedzenia dzieciom legendyo powstaniu państwa polskiego.

„Legenda o Czechu,Lechu i Rusie”.

Napisała: Beata Gawrońska

Dawno temu, gdy w Europie dopiero powstawały państwa, trzej bracia Słowianie: Lech, Czech i Rus, wędrowali po wielkim terytorium między dwiema rzekami: Odrą, i Dnieprem. Lech, Czech i Rus nie byli zwykłymi braćmi-  byli wodzami swoich plemion, i wędrowali ze swoimi ludami, szukając miejsca, w którym mogliby osiąść. Przemierzali wielkie połacie pól i lasów. Wędrowali wśród leśnych ostępów, pomiędzy korytami wielkich rzek, wśród pięknych jezior. Nie była to łatwa podróż- musieli się mierzyć z dziką przyrodą i niebezpieczną leśną zwierzyną. Bracia jednak wiedzieli, że są odpowiedzialni za swoje plemiona, więc muszą znaleźć bezpieczne miejsce, które zapewni ich ludziom możliwość rozwoju. Czekali zaś na szczególne znaki, które mogły im podpowiedzieć najwłaściwszy z możliwych wyborów. 

Pewnego razu bracia zatrzymali się na pięknej polanie w pobliżu jeziora. Usiedli pod prastarym, rozłożystym dębem. Odpoczywali w cieniu wielkiego drzewa i rozprawiali o swojej wędrówce. Nagle im oczom ukazał się piękny, dostojny ptak, który patrzył na nich ze swojego gniazda groźnym, przenikliwym spojrzeniem. Tak zachwycającego ptaka- dumnego i wielkiego- jeszcze nie widzieli- był to orzeł biały.Lech, śledząc spojrzenie ptaka, wstał i rozejrzał się po okolicy- rzeczywiście było na co patrzeć, nie dziwił go teraz zadumany wzrok króla przestworzy… Tak, to z pewnością było królestwo białego orła, a skoro wybrał sobie tu dom, to musi to być znak, na który on, Lech tak długo czekał! Nie mógł się mylić- postanowił, że zostanie tu wraz ze swoim ludem.

Czech i Rus ze zrozumieniem przyjęli słowa brata. Pogodzili się z jego decyzją, bo wiedzieli, że prędzej czy później każdy z nich pójdzie swoją drogą. Czech po krótkim namyśle, wybrał drogę na południe, Rus postanowił udać się na wschód. 

Lech wiedział, że dokonał dobrego wyboru. Jego gród stawał się coraz większy, piękniał, przybywało w nich domostw, dookoła grodu wił się obronny mur. Gród przypominał wielkie gniazdo gościnnego orła, dlatego miejsce to nazwano Gnieznem. 

Wiele lat później Gniezno zostało pierwszą stolicą Polski, a dumny orzeł, który był dla Lecha dobrym znakiem, stał się symbolem Polski, o którym do dziś przypomina nam państwowe godło.

  1. Prezentacja godła państwowego ze szczególnym zwróceniem uwagi na jego kolorystykę.
    „ Moje godło” – zabawa dydaktyczna. Dzieci odrysowują swoje dłonie na kartce papieru, zwracają uwagę na to, by palce były rozchylone i aby na kartce zmieściły się obie dłonie. Następnie dzieci mogą napisać swoje imię, ozdobić pracę- dorysowując różne elementy, które ich charakteryzują.
  2. Prezentacja flagi Polski ,odwołanie się do zawodów sportowych. Omówienie znaczenia flagi, miejsc
    i okoliczności wciągania flagi na maszt. Czytanie globalne zdania: To flaga Polski. To godło Polski.
  3. Monografia litery f małej i dużej na podstawie wyrazów:flaga i Franek . Wykonanie ćwiczeń w „Tropicielach cz. 3” od tematu- „Kto ty jesteś?”-nr 29 do32 oraz w „ Piszę i liczę” od str. 62,63,64 i 65.
  4. Zapoznanie ze słowami i melodią hymnu narodowego „ Mazurek Dąbrowskiego” źródło-YouTube.
    Zwrócenie uwagi na odpowiednie  zachowanie się podczas słuchania i śpiewania hymnu narodowego- prezentacja i ćwiczenia postawy zasadniczej.
    6. „Zabawy z mapą”- zabawa dydaktyczna, budzenie zainteresowania dzieci mapą.
    Prezentacja mapy fizycznej Polski- omówienie symboliki mapy: sposoby oznaczania wód, dróg, miast itp. Próby wyszukiwania wskazanych miejsc: Kraków, Warszawa, Stalowa Wola.
    Wyszukiwanie dwóch głównych rzek Polski: Wisły i Odry.

 

Izabella Madej i Beata Niemczyk

 

JAK CHRONIC ŚRODOWISKO

 

Chroniąc środowisko dbamy o nasz wspólny dom

Świat przyrody jest piękny i różnorodny i warto go takim zachować. Tymczasem człowiek swoimi nieprzemyślanymi działaniami narusza jego naturalną równowagę, prowadząc do wielu katastrof ekologicznych.Drogie dzieci, chcemy żebyście poznali środowisko naturalne, które was otacza- wiedza to pierwszy krok do naprawy świata.

  1. Przeczytanie dzieciom wiersza ,, Rzeczka” Grażyny Koby i zadawanie pytań:  kto przyszedł nad rzekę, co zrobiły dzieci, co powiedziała rzeka, co dzieci obiecały rzece, jak dzieci mogą dbać o środowisko?

Była sobie książeczka,
a w tej książeczce płynęła rzeczka.
Taka malutka,srebrzysta biała,
aż tu nagle oniemiała.
Stanęły nad brzegiem
dzieci niegrzeczne
i zabrudziły całą rzeczkę.
Powrzucały wszystko, co miały
i do kąpieli się rozebrały.
A rzeczka na to:
-Nie lubię bardzo
gdy ktoś mnie zaśmieca!
Wszystkim takim
wymierzam karę
i kąpać się im
nie pozwalam wcale!
Kiedy dzieci to usłyszały
nagle wszystkie posmutniały.
-Nie będziemy już więcej
wrzucać śmieci !
Zaczniemy ostrzegać
niegrzeczne dzieci!
Jutro nad twoim brzegiem
tabliczkę postawimy:
BĄDŹ PRZYJACIELEM PRZYRODY
I NIE ZAŚMIECAJ WODY!!

  1. Wybierz właściwą odpowiedź:
  1. a) Co to jest makulatura?
  • czy są to stare gazety, niepotrzebne papiery
  • czy są to stare meble
  • czy są to niepotrzebne leki  
  1. b) Co to są odpady?
  • czy są to rzeczy do jedzenia
  • czy są to rzeczy do ubrania
  • czy są to rzeczy do wyrzucenia 
  1. c) Co to jest recykling?
  • wyścig samochodowy
  • przyjęcie urodzinowe
  • ponowne przetwarzanie zużytych rzeczy np. puszek, butelek
  1. d) Co można robić w lesie?
  • krzyczeć i straszyć zwierzęta
  • odpoczywać, zbierać grzyby i jagody
  1. e) Co powstaje z przetworzenia makulatury?
  • leki
  • buty
  •  nowe zeszyty, książki
  1. f) Gdzie można wyrzucać papierki?
  • pod łóżko
  • do kosza
  • na chodnik
  1. g) Co robimy, by oszczędzać wodę:
  • zmywamy naczynia pod bieżącą wodą
  • dokręcamy dokładnie krany
  • myjemy zęby, a wodę dopiero zakręcamy po ich umyciu
  1. h) Troszczymy się o przyrodę bo:
  • wyrzucamy puste opakowania po kosmetykach do lasu
  • niszczymy napotkane mrowiska w lesie
  • dokarmiamy ptaki zimą
  1. i) Jak dbamy o otoczenie, w którym mieszkam:
  • nie zwracam uwagi jak kolega rzuca papierek na ziemię
  • niszczę kwiaty
  • sadzę drzewa
  1. Czy łatwo oczyścić wodę- wykonanie doświadczenia- potrzebna będzie miska z wodą, troszkę piasku, farbki, proszku do prania, i oleju, wata lub waciki kosmetyczne. 

- do wody wrzucamy piasek i próbujemy go oczyścić za pomocą wacika

- do wody dodajemy odrobinę farbki i staramy się oczyścić wodę za pomocą wacika

- do wody wsypujemy proszek do prania i tak jak wcześniej staramy się przefiltrować wodę

- do wody wlewamy olej i staramy się usunąć go z powierzchni wody.

Zabawa ma na celu pokazanie dzieciom, że woda łatwo się zanieczyszcza ale niestety oczyszczenie jej nie jest już takie łatwe, a czasem niemożliwe.

  1. Przygotujcie wspólnie pracę plastyczną- dużą kartkę przedzielcie na pół- na jednej części namalujcie smutny, brudny i zanieczyszczony świat, na drugiej taki jaki powinien być- czysty, kolorowy, pełen zwierząt i uśmiechniętych ludzi.

 

Ciekawostki – czy wiesz, że?

Jaki czas w przyrodzie rozkłada się:

  • Papierowa chusteczka? (3 miesiące)
  • Zapałka? (6 miesięcy)
  • Guma do żucia? (5 lat)
  • Puszka? ( 200 lat)
  • Plastikowa butelka? (od 100 do 1000 lat)

Ile potrzeba na wyprodukowanie:

  • 100 kartek papieru? (wycięcie dwumetrowego drzewa, energii 50 żarówek, 50 litrów wody)
  • 100 kartek niebielonego papieru z makulatury? (2 gazety, 8 żarówek, 8 litrów wody)

Z czego można wyprodukować:

  • Jeden sweter z polaru? (z 27 plastikowych butelek)
  • Jeden samochód? (z 19 000 puszek po konserwach)
  • Jeden rower? (z 670 puszek po napojach gazowanych)

Z plastiku powstają m.in.:opakowania, butelki, folie; ubrania np. kurtki i bluzy polarowe (do wykonania jednego ciepłego polaru wystarczy tylko 35 butelek); meble ogrodowe; słupki drogowe, ogrodzenia; zabawki i długopisy; sprzęt turystyczny, np. wypełnienie izolacyjne stosowane w kurtkach zimowych czy śpiworach.

Z papieru po recyklingu powstaje ponad 5000 różnych rodzajów produktów, w tym m.in. banknoty, bandaże, fartuchy szpitalne, abażury, izolacja samochodowa, doniczki i podstawki, filtry do kawy, opakowania do jajek itd. Za sprawą efektownego recyklingu papieru oszczędzamy wodę, redukujemy emisję gazów cieplarnianych.

Szkło to tworzywo, które może być przetwarzane praktycznie bez końca i nie traci przy tym swoich właściwości. Ze szkła po recyklingu najczęściej powstają kolejne butelki, słoiki, szklanki. Oprócz tego tworzone są z niego blaty kuchenne, izolacje ścian czy kafelki.

 Przygotowała: Marianna Zarzeczna

Ostatnie wydarzenia