Drogie Świetliki!
Drogie Świetliki!
Przyszłość planety w naszych rękach, dlatego warto dokształcać siebie i innych, a proekologiczne aktywności wcale nie są trudne do wykonania. Jeśli dbamy o czystość środowiska i zasoby naturalne, to dbamy o miejsce, w którym żyjemy. Nikt nie chce żyć między górami śmieci, wdychać zanieczyszczonego powietrza i pić brudnej wody, prawda?
Czy przyroda jest ważna? Czy Ty ją lubisz? Co lubisz najbardziej? Czy to dobrze, że śmieci leżą na trawie? Co się z nimi stanie? Czy mogą zaszkodzić zwierzętom? – przedyskutujcie to z najbliższymi.
Uczmy się też gaszenia niepotrzebnego światła, oszczędzajmy wodę, spróbujmy własnych upraw, segregujmy śmieci, przesiądźmy się na rowery, nie marnujmy żywności, wymieniajmy się zabawkami, używajmy wielorazowych opakowań i toreb na zakupy.
"Każdy, nawet mały śmieć, miejsce w koszu musi mieć." https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY&ab_channel=M8ProductionHouse
Dzień Ziemi, najważniejsze, najbardziej znane ze świąt ekologicznych. Chcielibyśmy zachęcić Was do celebrowania tego święta w domu, gdyż nie możemy wyjść ze szkoły, wyjść z domu i pójść do lasu, na łąkę, do parku, albo chociaż na poszukiwanie przyrody w zasięgu wzroku. Poświęćcie więc trochę czasu na refleksję, jak przyroda jest dla nas ważna, ale i jak jest fascynująca, piękna, ciekawa. Przyrodę słyszymy wszędzie – posłuchaj jej wspólnie z rodzicami, rodzeństwem.
Przed Wami zadania do rozwiązania:
Zabawa „ Cicho, a tyle dźwięków
Połóż się wygodnie lub usiądź z zamkniętymi oczami i wyciągniętymi do góry lub do przodu rękami i dłońmi zaciśniętymi w pięści. Twoim zadaniem jest wsłuchiwanie się dokładnie w dźwięki przyrody. Za każdym razem kiedy usłyszysz śpiew ptaka czy bzyczenie pszczoły, plusk wody, szum wiatru itp., wyprostuj jeden palec. Wygrywa ten, kto usłyszy najwięcej dźwięków, możecie potem narysować to co usłyszeliście.
Odszukaj ukryte w zdaniach nazwy ptaków, zwierząt i kwiatów.
KLASA I
1. Będzie nam potrzebna dobra tektura. /bratek/
2. Wróć szybko, bo ci Ania zje wszystkie cukierki. /bocian/
3. W poniedziałek otrzymasz nagrodę. /kot/
KLASA II
1. Będzie nam potrzebna dobra tektura. /bratek/
2. Czemu Jaś minę ma bardzo smutną? /jaśmin/
3. Wróć szybko, bo ci Ania zje wszystkie cukierki. /bocian/
4. Nie włączaj Kasiu komputera. /czajka/
5. W poniedziałek otrzymasz nagrodę. /kot/
6. W szkole męczyła marka czkawka. /kaczka/
KLASA III
1. Będzie nam potrzebna dobra tektura. /bratek/
2. Czemu Jaś minę ma bardzo smutną? /jaśmin/
3. Podróż autokarem trwała trzy godziny. /róża/
4. Wróć szybko, bo ci Ania zje wszystkie cukierki. /bocian/
5. Nie włączaj Kasiu komputera. /czajka/
6. Podaj mi wiosło, Wiktorze. /słowik/
7. W poniedziałek otrzymasz nagrodę. /kot/
8. W szkole męczyła Marka czkawka. /kaczka/
9. W worku Radka brakuje jednego buta. /kura/
Rozwiąż zagadki:
Co to za przestrzeń między Ziemią, Księżycem
planetami oraz między gwiazdami?
(ossmko)
Zawsze jest nad nami. To płacze czasami deszczem,
to śmieje się słońcem albo gwiazd tysiącem.
(nboie)
Jej długi warkocz złotem błyska, siostrą jest gwiazd i księżyca.
Rzadko odwiedza nasze niebo. Niesie wieści. Jakie?
To tajemnica.
(etakom)
Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.
Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka.
(kężsiyc)
Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula?
(łońsce)
Z ziemi do gwiazd mknie pocisk złoty, szybszy niż wiatr i samochody.
(kierata)
W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć nocą i wieczorami.
(gzdwiay)
Co to za okrągła planeta, na której bez wody,
tlenu i słońca nie byłoby życia.
(miazie)
Nikt z nas nie zaprzeczy,
że w nim dużo rzeczy:
obierki, odpadki,
gruz i zwiędłe kwiatki.
(śtnimiek)
Stoją głodne i czekają
na ulicy i na skwerku:
na patyczki od lizaków
i papierki od cukierków.
(oszk na ściemie)
Kiedy samochody
z miejsca nagle ruszą
z rury wydechowej
wydostać się muszą.
(palisny)
Posłuchaj piosenek propagujących zachowania ekologiczne (szacunek do przyrody i świata, sposoby ochrony naszej planety):
"Ziemia to wyspa zielona"
https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA
Eko-piosenka "Świat w naszych rękach"
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
„Zielony list”
Spróbuj napisać list do mieszkańców Ziemi o tym, jak poprawić wygląd naszej planety.
Narysuj obrazki przedstawiające właściwe (ekologiczne) i niewłaściwe zachowania na łonie natury. "Miło jest obcować z naturą, lecz nie wszyscy ludzie czynią to z kulturą".
Zabawa detektywistyczna
Wyszukaj te znaki w różnych pomieszczeniach w swoim domu, m.in. w kuchni, łazience, szafie.
https://www.oswiata.serock.pl/plik,1721,ekoznaki-pdf.pdf
Zastanów się i odpowiedz na pytanie:
Co Wasza rodzina robi, by być EKO? Możecie też wspólnie ułożyć hasła dotyczące ochrony naszej planety, np. NA OCHRONIE ŚRODOWISKA, NASZE ZDROWIE ZYSKA!
Pokaż, że jesteś EKO
Znajdź w szafie koszulkę, którą chcesz przeobrazić w ekokoszulkę (za zgodą rodziców). Przygotuj farby akrylowe brązową i zieloną., Do środka koszuli włóż starą gazetę, aby farba nie przebijała. Pomaluj wewnętrzną stronę swojej dłoni i fragment przedramienia brązową farbą, rozłóż szeroko palce i odbij rękę na koszulce, tak aby powstał pień drzewa. Umyj rękę. Następnie zanurzaj palce w zielonej farbie i odbijaj na koszulce tworząc liście.. Gdy skończysz umyj dokładnie ręce. Farba akrylowa jest wodorozcieńczalna, ale łatwo ją zmyć dopóki nie zaschnie… Zostaw koszulkę do wyschnięcia. Gdy farba na koszulce wyschnie, zaprasuj obrazek gorącym żelazkiem.
Ćwicz ze Świeżakami https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I&ab_channel=SklepyBiedronka
Obejrzyj bajkę
„Willy Fog - Wyprawa do wnętrza Ziemi”
https://vider.info/vid/+f51ec5
Wykonaj maseczkę ochronną
https://www.youtube.com/watch?v=BSpKUj2hj94&ab_channel=Radio90
Ozdób ją wg własnego pomysłu.
Zabawy ruchowe
Wyskocz ze skarpetek - siadamy razem z mamą, tatą, siostrą lub bratem naprzeciwko siebie ze skarpetami na stopach. Nogi mamy wyciągnięte do siebie. Na hasło “start” próbujemy ściągać sobie nawzajem skarpetki, jednocześnie broniąc swoich. Jeśli przeciwnik zgarnie nasze, próbujemy mu je odebrać i założyć na nowo, cały czas próbując przy tym ściągnąć jego. Zabawa wbrew pozorom wcale nie jest łatwa.
Gra w kapsle – obecnie nieco zapomniana, ale niezwykle popularna wśród obecnych rodziców i dziadków. Na dużym arkuszu papieru narysuj tor wyścigowy ze startem i metą. Przygotuj kapsle lub nakrętki od butelek w różnych kolorach, po jednym dla każdego gracza. Następnie każdy gracz po kolei pstryczkiem popycha swój kapsel do mety. Inna wersja to popychanie kapsla mocnych dmuchnięciem.
Łowcy kolan – dwaj gracze podają sobie prawe dłonie i nie puszczają ich aż do końca zabawy. Następnie próbują za pomocą lewej ręki klepnąć przeciwnika w kolano. Wygrywa ten, komu jako pierwszemu się to uda.
Domowy tor przeszkód - Z różnych domowych przedmiotów ustawiamy (bezpieczny!) tor przeszkód tak, aby podczas jego pokonywania dziecko musiało na przykład: obiec siedzącego misia, przeczołgać się pod krzesełkiem, przejść nad pufem, pozbierać klocki, ubrać się w sweter itd. Koniecznie mierzymy czas potrzebny na pokonanie trasy i wykonanie zadań!
https://www.youtube.com/watch?v=ZvvewNwtu_c
Powodzenia!
Analiza efektów tych aktywności po powrocie do świetlicy. A więc dokumentujcie, zapisujcie, rysujcie i fotografujcie wszystko to, czym chcielibyście się z nami podzielić.
Nauczyciele świetlicy szkolnej: R. Czernecka - Skrok, A. Janiec, R. Maj, M. Trafidło, I. Żurawska, I. Sajdak